Een (bloed?)hete zomer - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Esther Meijer - WaarBenJij.nu Een (bloed?)hete zomer - Reisverslag uit Hurghada, Egypte van Esther Meijer - WaarBenJij.nu

Een (bloed?)hete zomer

Door: Esther

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 Juni 2012 | Egypte, Hurghada

Ja, ook hier is het weer volop zomer, met bijbehorende temperaturen. Op sommige dagen is het weer rond de 40 graden, niet ideaal als je dan moet koken of bakken. Of klussen.... Toch heb ik van de week weer een nieuwe lading lekkere bruine broodjes gebakken. Ik ben zo blij dat ik bruin meel heb gevonden. Het geheim van goed brood zit 'm in het kneden, als je dat 15-30 minuten volhoudt heb je een heerlijk brood.

In appartement 5 begint het beetje bij beetje meer af te komen. Komende week wordt het granieten aanrecht en de bijbehorende tafel geinstalleerd.
De timmerman werkt aan de laatste 3 binnendeuren en nog het keukenraam en het badkamerraam. In de tussentijd werken we de muren af en de kozijnen. Ons materiaal is echter op en we moeten weer langs bij Magdi Masri, ik hoop dat hij alles op voorraad heeft. Ik heb een flink lijst.

GIsteren ook het bericht gekregen dat de mensen van nummer 3 vertrekken per 15 juli. Ze komen waarschijnlijk in september weer terug, maar het is niet zeker. Ze hebben echter in het afgelopen jaar het appartement flink misbruikt. Magdi moest al de doucheslang vervangen, en door veelvuldig stoten is een pijp lekgeraakt. Ook heeft de vrouw nog nooit de deurkozijnen of deuren schoongemaakt. Met 3 kinderen die niet aan tafel eten maar gewoon met het eten door het huis lopen kun je je voorstellen dat de witte deuren nu grijs en vies zijn. Ook hebben de kinderen op alle muren met potlood en stift getekend. Maar goed, de mensen moeten of zelf alles schoonmaken en opnieuw schilderen, of ze betalen ervoor. Ook de stof van het bankstel is van beige veranderd in grijs. Nee, van het poetsen zullen de vrouwen hier niet moe worden.

Dan hangt ons nog vanalles boven het hoofd wat betreft de politiek. De moslimbroers hebben al laten weten dat ze Egypte zullen verwoesten als Shafiq wint. Er zijn er al flink wat die op het Tahrirplein staan, die schijnen al afscheid van hun families te hebben genomen en bereid te sterven. De mensen worden bang en het leger heeft al laten weten hard te zullen toeslaan. De uitslag komt waarschijnlijk zondag. Nou, wat mij betreft winnen ze geen van beide en moet de stemming weer opnieuw. Ik vind dat iemand die zichzelf uitroept voordat de uitslag bekend is het niet verdient president te zijn. Er zijn ruim 400 klachten bij de rechter binnengekomen over fraude bij de verkiezingen. Het schijnt dat er een miljoen ingevulde stembiljetten tussen de gewonen biljetten zaten, het kruisje van Morsi was al ingevuld en medewerkers van de drukkerij zitten al in de gevangenis en hebben toegegeven dat ze omgekocht zijn.
Iedereen praat nu over de politiek, er is geen ontkomen meer aan.
Maar ik word er wel eens moe van, laat iedereen maar eens flink de schouder eronder zetten en beginnen Egypte op te bouwen. Er is genoeg te doen.

• 23 Juni 2012 - 11:57

Carla:

Ja maar ik denk dat ze in Egypte niet zo goed weten hoe dat moet. Het is een warm land en daar zijn ze allemaal alleen maar moe van de hitte.. Heb ik ook meegemaakt in Bali... Praten en kankeren op alles wat niet goed gaat kost niet zo veel energie.. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar ik ben nog nooit in Egypte geweest dus weet ik het niet zeker. Het is zo'n vermoeden.. Sterkte en hoop dat alles we meezal vallen wat voor jou betreft. groetjes uit luxemburg

• 25 Juni 2012 - 09:54

Koen:

Egyptenaren zijn wat betreft democratie nog kinderen. Ze zullen nog een hoop moeten leren voordat de verzkiezingen soepel zullen kunnen lopen. In europa heeft t ook tweeduizend jaar geduurd nadat de grieken met democratie kwamen. Echter met de nieuwe communicatie middellen moet t sneller kunnen. Maar t zal me niet verbazen als er een generatie overheen gaat voordat het werkt. (oficieel is Egypte ook al sinds mubarak een democratie). Wat is de reden dat de moslimbroeders zo opgefokt zijn. Zijn ze nu al dorstig naar Macht?

• 25 Juni 2012 - 09:54

Koen:

Succes met Appartement 5 afmaken!

• 29 Juni 2012 - 05:03

Edith En Guus:

Nou jullie hebben in ieder geval lekker weer....
    Wij niet pffffff koud regen enz, gisteren toevallig bloedheet 28 graden en dan savonds gelijk weer buien en onweer.
    maar goed misschien krijgen we toch nog n zomer, de langste dag is in ieder geval al geweest hihi
    We wachten maar rustig af